Partner serwisu
Drogi i autostrady

Tchórzewski: Rząd obniży dług KFD sięgając do kieszeni kierowców?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew, mk / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Tchórzewski: Rząd obniży dług KFD sięgając do kieszeni kierowców?
fot. mushanga, sxc.hu
Elektroniczny pobór opłat za przejazd autostradami, który miałby objąć samochody osobowe może być według Krzysztofa Tchórzewskiego, posła PiS, kolejnym podatkiem drogowym. Uważa on, że rząd może zechcieć sięgnąć do kieszeni obywateli, by zmniejszyć zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego.

Korzyści powszechnego elektronicznego systemu poboru opłat

 

Tchórzewski mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że posłowie nie otrzymali jeszcze od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oficjalnej informacji o nowym systemie poboru opłat. – W związku z informacjami medialnymi będziemy się upominali o informację dla Komisji Infrastruktury – zapowiada.

Poseł przypomina, że aktualnie autostrady wyposażone do bramki, przed którymi przy znacznym natężeniu ruchu tworzą się kolejki, powodując znaczne straty czasu kierowców w stosunku do czasu przejazdu. – Jeżeli zostanie wprowadzony elektroniczny system poboru opłat to polepszy się wykorzystanie zalet autostrady dzięki większej płynności ruchu – taka jest zaleta tego systemu – mówi poseł.

Dodaje, że elektroniczny system poboru opłat wymaga dużych nakładów finansowych ze strony rządu na zbudowanie całego systemu oraz urządzeń identyfikujących samochody. Natomiast właściciel pojazdów mieliby zostać zmuszeni do zakupu takiego sprzętu.

 

Elektroniczny pobór opłat nowym podatkiem?

– W takiej sytuacji rząd mógłby bez problemu wprowadzić stosowanie elektronicznego systemu poboru opłat dla samochodów osobowych także na pozostałych drogach krajowych i ekspresowych na których stosuje się już te opłaty dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Biorąc pod uwagę potrzeby budżetowe koalicji PO-PSL można sądzić, że niedługo posiadacze samochodów osobowych mogą się spodziewać nowego podatku drogowego w postaci tej opłaty – ocenia Tchórzewski w rozpowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

– Jeżeli tak się stanie to, każdy z nas będzie musiał mieć w Inspekcji Transportu Drogowego specjalne konto poprzez które, poza opłatami, będzie kredytował rząd jak to już muszą robić firmy przewozów towarowych. Biorąc pod uwagę szybką rozbudowę tego systemu można sądzić, że po wyborach ta opłata będzie wprowadzona – zauważa poseł.

Tchórzewski dodaje, że w momencie wprowadzenia elektronicznego poboru opłat rząd będzie musiał wypowiedzieć umowy na zarządzanie autostradami przez podmioty zewnętrzne. – Pytanie jakie będą tego koszty? Bramki, zaplecza socjalne dla pracowników i koszty ich zwolnień – mogą to być znaczne sumy. Czyli budowa tego systemu tylko na potrzeby autostrad jest nieopłacalna – mówi poseł.

 

Krajowy Fundusz Drogowy uratują obywatele?

Poseł przypomina też o zadłużeniu Krajowego Funduszu Drogowego, które sięga w bieżącym roku około 9,5 mld zł, z kolei przychody własne KFD to około 5 mld zł. – Jak widać swoimi przychodami KFD nie jest w stanie obsłużyć zadłużenia, które zbliża się do 50 mld zł, a w 2014 roku może nawet przekroczyć tę kwotę – alarmuje Krzysztof Tchórzewski.

– Mamy więc zwiększające się zadłużenie KFD, gorączkowe poszukiwania pozyskania środków na wkład własny i na obsługę wykorzystania pomocy UE. Ta sytuacja wskazuje na poważne prawdopodobieństwo poszukiwania tych pieniędzy w kieszeniach obywateli. Na razie wybory powstrzymują koalicję PO-PSL przed wprowadzeniem tych opłat ale raczej nie na długo. Może to każdego z nas kosztować rocznie od kilkuset a nawet do tysiąca zł rocznie – oznajmia poseł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5